Logotype Tegeman Production

Tegeman Production & Education
Email: hello@karintegeman.se

Portfolio
Sorry, there are no posts matching your criteria
Products
Sorry, there are no posts matching your criteria

Igår var det föreläsning på Vara Konserthus med Elin Häggberg om influencer marketing. Det var ett samarbete mellan Komuneco, Almi Väst, Sparbanken Skaraborg och Vara Koncerthus. Elin var verkligen ett energiknippe och jag tröttnade inte en sekund under den ca 90 minuter långa föreläsningen.

Någon som var väldigt bra var att föreläsningen var matig med många handfasta tips för företagare på alla nivåer. Från dem som bara är nyfikna på vad Influencer Marketing är till de som redan arbetar med det.

Här kommer tre av de punkter jag tyckte var extra viktiga att ta vara på ifall man som företagare vill stats på Influencer Marketing.

1. Win win win

För att ett samarbete skall vara lyckat behöver det vara en win win win situation då både företaget, influencern och de potentiella kunderna tjänar något på det . Så att endast skicka ”gratis” saker till en influencer är inget att rekommendera. Visste du att influencern förmånsbeskattas för dessa saker och att du kan komma att behöva betala arbetsgivaravgift för dessa saker om de kräver motprestation? Undvik detta helt och skriv istället ett avtal så att alla vinner på samarbetet, det blir en trygghet för dig som företagare och för influencern.

2. Think outside the box

Tänk utanför ramarna när det gäller hur samarbetet kan se ut. Dra nytta av influencerns erfarenhet och kunskap om målgruppen . Ett samarbete behöver inte bara vara att göra en instagrampost, utan kan innebära allt från event, utbildningar, sponsring eller videos. Dra nytta av den kunskap som influencern har och lyssna på vad hen säger. Hen vet oftast mer om er målgrupp och vad som tilltalar den. För att ni ska få ut så mycket så möjligt av samarbetet var flexibel och våga tänk nytt.

3. Låt det vara långsiktigt

Tänk långsiktigt och var tydlig med syftet för samarbetet. Att anlita en influencer är ingen quick-fix, utan blir bäst när det byggs på en god relation mellan företaget och influencern. Människor i denna digitalatidsålder är trötta på reklam och vill inte få fler saker slängda i ansiktet på oss. Däremot lyssnar vi gärna på vänner när de tipsar om produkter eller tjänster. Våga därmed ta det lugnt och tänk på de långsiktiga fördelarna med att skapa en bra relation till influencerns målgrupp. Det tjänar alla på.